tisdag 16 november 2010

Tapeter till barnrum och butik

Elementen är på väg och rördragningen pågår för fullt! I övrigt försöker vi få lite gamla surdegar färdiga, lister i tvättstugan, ny färg på ett par dörrar och lite annat piff.

Såsmåningom är det dags att börja fixa i lille V:s blivande rum. Jag har tittat på tapeter i mängder och funderat på hur man på bästa sätt ska möblera ett omöblerbart rum... Rummet är ca 12 m2 stort, men det är snedtak i hela rummet och dessutom väldigt låg takhöjd så hela rummet går inte att utnyttja på ett bra sätt.


Tapeterna blir nog (ja, jag säger "nog" för jag kommer förmodligen att ändra mig ett antal gånger till) bara en bård längst ner i rummet: Sandbergs Lisa. Taket blir vitt och övre delen av väggarna blir målade i en ljus färg. Som golv kommer vi att lägga in ett enkelt och billigt trägolv i furu. Har inte bestämt mig för golvbehandling ännu...

I butiken är det också lite tapettema, vi har nyligen blivit återförsäljare för Lim och Handtrycks vackra tapeter! Förhoppningsvis kommer tapetboken för den kulturhistoriska kollektionen imorgon!

2 kommentarer:

  1. Söt bård :)
    Lim o handtryck är ett fantastiskt ställe. Alla dessa gamla tapetvalsar med gamla tryck som fanns bevarade. Helt underbart. Jag har varit där ett par gånger, nu är det ett tag sedan kom jag på, får nog åka dit en sväng och titta på lite tapeter...

    SvaraRadera
  2. Lim och handtryck har helt fantastiska tapeter, hade många av deras tapeter i förra huset.
    Ang. din fråga om inlägg om garvning - jag har fått många goda råd av en kvinna som har sysslat med detta i många år nu, genom trial och error! Och jag har fått lirka för att få veta må du tro...tror det är lite hemligt! Det finns mängder med beredningsmetoder både på nätet och böcker. Men det vet du säkert. Och så finns det lika många sätt som det finns skinnberedare...man testar sig fram genom att skrapa skrapa och knåda och mjukgöra tills fingrarna blöder!
    Eija

    SvaraRadera