fredag 9 januari 2009

Fågelperspektiv

Så var första arbetsveckan efter det otroligt långa jullovet avklarad! Skönt, men nog har det varit tungt att slita sig från sängen när klockan har ringt... Hästarna var helt chockade när jag kom ut till stallet och väckte dem i onsdags morse. Båda två låg och sov och Rappe såg ut som om han helst ville fortsätta en stund till han också :)

Hur som helst så måste jag berätta om en rolig hemsida (och användbar för er som bor på landet). På Flygfotohistoria kan man få se sin gård på flygbild från 1950-talet. Jättekul! Och det ser helt annorlunda ut än idag. Hos oss är ladugården inte längre lika stor och huset har fått en farstukvist med balkong.


En sak till som verkligen slår en är vad mycket skog det har blivit nu för tiden, allt växer igen. Inte fint. Tur att fåren, hästarna och motorsågen jobbar hårt!

Nu är tapeten nog bestämd också. Det blir en tapet från samma serie som de jag visade nedan men i en tredje färgställning. De två nedan såg inte lika fina ut live som den här brun-beigea:


Hoppas bara att jag får till helheten sen när det är klart, brun-beige var ju inte min tanke från början...

6 kommentarer:

  1. Vad kul att se ett gammalt kort från ovan:)
    Och tapeten..urfin!
    Kram Lallis

    SvaraRadera
  2. Vilken rolig sajt du tipsade om! Jag har dessvärre svårt att känna igen mig...jag ringde hem och bad föräldrarna att hjälpa mig att identifiera gamla släktgårdar. Allting är som du skriver, så förändrat att det är riktigt svårt att lista ut...

    Trevlig helg,

    Anna

    SvaraRadera
  3. Den där färgen tycker jag ser mycket varmare ut än de mer grå nyanserna! Vad hände med din andra idé som du visade mig?? :)
    - Anna

    SvaraRadera
  4. Nja jag bestämde mig för att det var för lite väggyta för att det skulle bli snyggt, sparar den idén till köket istället :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Jättefin tapet tycker jag. Helt i min smak iallafall :) Och roligt med flygbilderna. Var inne och letade men vårt område finns inte med. Kanske det kommer senare. Hade varit kul att hitta en gammal bild. //Sophie

    SvaraRadera
  6. Hej - angående flygperspektiven: ja, mycket händer på ett halvt sekel då det gäller landskap och hus. Jag hittade inte huset i mitt Universum men väl morfars hus i Ångermanland. Där var fortfarande spåntaket kvar. Häftigt!

    Tapeten du valt liknar den tapet som sattes upp 1982 i ett av rummen i våprt hus av förre ägaren. Intet nytt under solen... Njut!

    SvaraRadera