söndag 15 februari 2009

Inlägg nr 200! Smygtitt på sovrummet.

Det här är mitt 200:de inlägg och det kommer att handla om sovrummet på vinden. Äntligen ska ni få se lite bilder! Det är inte så mycket att se än, mest kaos, men snart är det dags för målning och tapetsering. Tyvärr tar allt småfix så mycket längre tid än man tror...


På var sida om sängen har vi byggt in en dörr/lucka i väggen . Bakom den ena gömmer sig en liten garderob med plats för sängkläder mm och genom den andra kommer man åt utrymmet bakom väggen, den sk kattvinden. Dörrarna har vi gjort av en gammal spegeldörr som inte var i så bra skick att den var värd att spara. Vi tog helt enkelt fram cirkelsågen. Det kommer att bli bra med lite gångjärn och några fina lås! Och kanske lite ny färg...


Dörren in till sovrummet är också gammal och ska få lite omvårdnad med färg och ett stabilare trycke. De sneda och låga taket samt murens placering har gjort att det blivit mycket speciallösningar överallt, men jag hoppas att det kommer att se bra ut efter att allt målats!


Till taket har jag efter mycket velande bestämt mig för att testa Kulturhantverkarnas vägg/tak-färg, som är en typ av temperafärg. Är lite less på balsamterpentin så därför blir det ingen matt linoljefärg den här gången. Lister, fönsterfoder och dörrar kommer att målas med linoljefärg alt. äggoljetempera.

11 kommentarer:

  1. Jag har målat med den och jag är INTE nöjd. Den täcker dåligt och gulnade som en gammal fimp. :-(
    Jag skulle slå ett slag för Ovolins äggoljetempera istället. Roligare, enklare och vackrare!

    SvaraRadera
  2. Ajdå, det var ju synd! JAg som hade hoppats att hitta ett billigare alternativ... Ovolins färg är ju tyvärr rätt dyr och det är ju inte direkt nån liten yta jag måste måla... Hela rummet bastår ju i princip av tak...

    SvaraRadera
  3. Spännande att se hur det kommer bli, säkert jätte fint!

    SvaraRadera
  4. Jo, det var så jag tänkte också. Äkta limfärg då? Det finns färdig.

    SvaraRadera
  5. Vilket mysigt sovrum det ser ut att bli! Påminner lite om våra blivande... Det är lite svårt att inreda med så lågt i tak förstås, men mysigt! :-)

    SvaraRadera
  6. Gud så spännande. Det är så himla kul med projekt!

    SvaraRadera
  7. Hej,
    kul att du kikade in!
    "Speciallösningar" det är det som ger charm:)kommer bli många sådana på vår ö.våning.
    Gysinges matta är jag jätte nöjd med, men synd är att den ska lukta så starkt.
    Kram/Anna

    SvaraRadera
  8. Hej på dig.

    Vilket sovrum ni kommer att få. Så fint med alla speciallösningar tycker jag, blir så charmigt direkt. Tänk vad tråkigt med att fyrkantigt rum...

    Följer ert projekt med stor spänning. =)

    Ha det gott. Kram Pirre

    SvaraRadera
  9. Alltså det ska bli så spännande att se det färdiga resultatet - ni jobbar ju så hårt! Men jag är helt övertygad om att det kommer bli sååå fint!

    Kram M

    SvaraRadera
  10. Så spännande:) ha en fin dag vännen.Kram Lallis

    SvaraRadera
  11. Hej lina,
    du har en utmärkelse att hämta hos mig ;)

    /astrid

    SvaraRadera