tisdag 16 december 2008

Värme

Efter en riktigt kylig dag på jobbet, pga problem med värmesystemet har vi suttit inlindade i filtar och med mössa och vantar på medan vi jobbat, är det riktigt skönt med en ordentlig brasa! Imorgon ska felet vara åtgärdat som tur är!


Här hemma händer det också saker som kommer att påverka värmen. Vi har direktverkande el som uppvärmning idag, men planerar att konvertera till ett vattenburet system med en mer miljö- och ekonomivänlig värmekälla. Vi har köpt begagnade radiatorer på Blocket, tyvärr inte gamla sektionsradiatorer som vi ville ha, utan "vanliga" panelradiatorer. På grund av fönstrens låga höjd rymmer vi inte sådana riktiga gamla sektionradiatorer... trist men ett faktum som är för dyrt att fixa för att det ska vara genomförbart. Istället har vi valt att använda diskreta radiatorer som inte kommer att vara så framträdande.

Renovering + byggnadsvård - ekonomi = prioriteringar och kompromisser

Ett problem med vattenburet system är ledningarna som måste dras kors och tvärs genom huset, inte så kul när man bland annat har höga lister som man inte vill förstöra. Troligtvis kommer vi att göra på lite olika sätt för att få allt så osynligt som möjligt. Ibland fräser vi in rören i lister/vägg, ibland ligger den bakom inbyggda skåp och i undantagsfall i golv. På vissa ställen dras det dock synligt. Värmesystem kan förläggas dolt eftersom ett läckage upptäcks relativt snabbt när nivån i systemet minskar. Andra vattenledningar måste vara synliga så att det inte kan stå och droppa i många år med omfattande vattenskador till följd. Rören kommer att vara kopparrör som målas i väggfärgen för att smälta in. Kopplingarna blir lödda.

Sen blir frågan bara vilket värmekälla vi ska ha... Jordvärme, bergvärme, vedpanna, pellets, luft/vattenvärmeväxlare... Vilken djungel det är!

Hur som helst kommer vi att kombinera det vattenburna systemet med vedeldning i kaminer och förhoppningsvis en kakelugn i vardagsrummet/salen!

10 kommentarer:

  1. När vi bytte system så valde vi jordvärme och det funkade toppenbra! Nu har vi flyttat och har återigen direktverkande el. Känns inte lika bra. Men som sagt - för oss var jordvärme jättebra!

    Kram M

    SvaraRadera
  2. Hej. Ni verkar ha en hel del o stå i...Vi grävde ner jordvärme för fyra år sedan och är helnöjda. Förut hade vi en jättepanna i källaren som vi var tvungna o elda i morgon o kväll...det hade man ju tid till =)

    Nu värms 250 m2 upp utan problem och det är lika varmt i alla rum.

    Lycka till med era projekt...elden ser bra härlig ut. Ha det gott. Kram Pirre

    SvaraRadera
  3. Hejsan! Hittade hit av en slump idag. Så mysigt det ser ut hemma hos er! Hästar och får ute... :) Jag skulle vilja ha getter!
    Såg en hängande ljuslykta som jag har likadan (tror jag). Hit återkommer jag!
    Ha det bra! A-C

    SvaraRadera
  4. Jo förresten, vi har också bergvärme och är nöjda med det. Värmer både hus på ca 180 kvadrat och garage. Vi har en liten kamin att elda i för myspyset och vid blåsigt och ruggigt väder!
    A-C

    SvaraRadera
  5. Det låter som ni noga tänkt igenom ert värmesystem. Och visst handlar byggnadsvård ofta om kompromisser!!! Vi har valt vattenburen golvvärme vilket många byggnadsvårdare inte alls förespråkar... i kombination med vedpanna (och egen ved). Härligt det ser ut med all snö!!! Här har den redan regnat bort. MVH Mitt Egnahem

    SvaraRadera
  6. Hej Peter Olofsson heter jag som skriver dessa rader! Skriver en rad till dig dles för att du har en mycket fin och trevlig blogg sedan använder du ett underbart ord "vattenburet värmesystem" det ordet ger full poäng på vuxen skalan(ler). Nu kommer jag till det viktiga i bloggvärlden hur kommer människan att ta det nu när jag säger så, hoppas att du inte tar det som kritik, men ibland så tänker jag när jag sitter här och bloggar hur underbart seriösa vi är här på inredning/design bloggarna. Gå gärna in på mina bloggar, den jag skriver från nu har väl inte så många vuxenpoäng, finns en hel del vanligt kul där tycker jag men sedan har jag en blogg om fysisk smärta där tar jag priset i att vara vuxen, ordentlig och pålitlig, det är jag också och ska så vara men ibland kan man le lite åt det också. Ha nu en trevlig kväll mvh från Peter Olofsson.
    PS: Ska berätta en hemlis, jag och min fru har tillochmed vattenburet värmesystem i vår husbil, säljaren pratade om det i nästan en halvtimme, underbart och när han var klar så sa jag att jag inte riktigt förstod, så berättade han igen, ännu härligare. Ja, nu får vi se om det lyckades med att vara lite personlig(ler)

    SvaraRadera
  7. Ni gör en investering för framtiden. Visst är sådant krånglig och tidskrävande att genomföra men det är det värt. Vi har också tänkt åt det hållet, men vår stuga är inte så stor och värms upp relativt snabbt med eldning i vedspisen, och vi är äns så länge bara där på helgerna.
    Det jag kan sakna är just vattenelement, just för att man kan hänga kläder på tork över dem utan risk för överhettning...
    Hoppas ni hittar den rätta värmekällan! Ja, det är verkligen en djungel det där ;)
    Kramar

    SvaraRadera
  8. Hej! Länge sen sist. Ser att julen kommit till dig med. Här försöker vi piffa och puffa det sista i helgen för att kunna bara njuta några dagar.
    För värme kan jag bara rekommendera bergvärme. Funkar jättebra för oss och värmepumpen går klockrent och vi kommer på oss själva att vi inte ens varit in i "pannrummet" på evigheter. Sen kompletterar vi med kaminer och öppen / vedspis och det gör att det hela blir bara mysigare. Lycka till med valet och 4:e advent!/ Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  9. Vil ønske deg en god jul og et riktig godt nytt år!

    Klem

    SvaraRadera
  10. Det måste väl finnas en koppling till Bergagården det innebär att valet måste bli bergvärme.
    Har en del erfarenhet av konverteringar hör gärna av er.
    Farbror Harry

    SvaraRadera